Filmai iš tolimų kraštų


2019 04 17 | Inga Norkė

Geri filmai gali būti nebloga alternatyva kelionėms, kai neturime daug laiko ir pinigų. O aukšto lygio kinas apie tolimas kultūras gali praturtinti netgi labiau nei pabuvojimas toje šalyje, nes atostogaudami mes dažnai nematome tikrojo to krašto veido.

Pristatome savo devintuką iš šių metų „Kino pavasario“ programos. Pusę šių filmų didžiuosiuose ekranuose galima bus pamatyti ir pasibaigus festivaliui.

 

„Angelas“ („Angel“, rež. Luis Ortega)

 Argentina, Ispanija

„Šiandien jau 45 metai kaip Carlosas Robledo Puchas yra kalinys. Tai ilgiausiai Argentinoje kalintis nusikaltėlis. Jau vaikystėje Karlitas geisdavo svetimų daiktų, tačiau tikrasis jo „pašaukimas“ būti vagimi pasireiškė pereinant į suaugusiųjų pasaulį. Septyniolikmetis kūdikio veido ir blondiniškų garbanų vaikis, išdidus, kaip kino žvaigždė, kartu su mokyklos draugu leidžiasi į atradimų, meilės ir nusikaltimų kupiną kelionę, kur žmogžudystė tampa kasdienybe.

 

Nenuostabu, kad šio asmens ekranizavimo ėmėsi kultinio filmo „Šiuolaikiniai žvėrys“ prodiuseriai.

 

„Vasaros paukščiai“ („Birds of Passage“, rež. Ciro Guerra, Cristina Gallego)

 Kolumbija, Danija, Meksika

Pirmiausia šis filmas stulbina 35 mm juostoje nufilmuotais vaizdais. Kai aštuntajame dešimtmetyje Ameriką apėmė hipių kultūra, Kolumbijoje suklestėjo marihuanos eksportas, paprastus ūkininkus paversdamas nuožmiais verslininkais. La Gvachiros dykumoje gyvenanti indėnų šeima imasi vadovauti šiam rizikingam verslui ir bemat perpranta galios bei turtų privalumus.

 

Tai sakmė apie šalies virsmą iš rojaus į pragarą

 

„Kafarnaumas“ („Capernaum“, rež. Nadine Labaki)

 Libanas, Prancūzija, JAV

Teisėjas klausia dvylikamečio Zaino: „Kuo kaltini savo tėvus?“ „Tuo, kad suteikė man gyvybę“, – atsako šis. Vėliau siužetas atkurs visus įvykius, atvedusius prie šios situacijos. Filme susipina mitas ir realybė, o režisierės atrastų neprofesionalių aktorių magnetizmas priverčia nelikti abejingiems.

 

Šiame filme kuriamas įtaigus pasaulio paveikslas, kuris primins „Lūšnynų milijonierių“ ir „Floridos projektą“.

 

„Vagiliautojai“ („Shoplifters“, rež. Hirokazu Kore-eda)

 Japonija

Japonų kino meistro Hirokazu Kore-edos „Auksinę palmės šakelę“ laimėjusiame filme Osamu ir jo sūnus, grįždami po kasdienės vagystės namo, randa šaltyje sustirusią keturmetę. Nors šen bei ten vagiliaudami jie sunkiai suduria galą su galu, jų šeima gyvena laimingiau už daugelį. Kol netikėta paslaptis tampa rimtu išmėginimu bendrystei…

 

Šiame itin subtiliame neįprastos šeimos portrete režisierius derina socialinę kritiką ir švelnų humorą.

 

„Ilga dienos kelionė į naktį“ („Long Day’s Journay into Night“, rež. Bi Gan)

 Prancūzija, Kinija

Lu Hongvu grįžta į gimtąjį Kaili, iš kurio pabėgo prieš daug metų. Grįžęs į tėvo laidotuves jis prisimena seno draugo mirtį ir ieško prarastos mylimosios Van Kiven. Žiūrovai kviečiami kartu su Lu Hongvu keliauti nakties labirintais aistros ir intrigų kupiname pasaulyje. Šis neono šviesose paskendęs hipnotiškas film noir su vienu kadru nufilmuota valandos trukmės 3D scena.

 

Šis filmas yra techninis stebuklas, o Bi Ganas – vienas įdomiausių šiuolaikinio kino šviesuolių.

 

„Laukinė kriaušė“ („The Wild Pear Tree“, rež. Nuri Bilge Ceylan)

 Turkija, Makedonija, Prancūzija, Vokietija, Bosnija ir Hercegovina, Švedija

Jaunas, arogantiškas rašytojas Sinanas baigęs universitetą grįžta į gimtąjį miestą su tikslu rasti pinigų savo pirmajai knygai išleisti. Vaikino ir jo tėvo – žirgų lenktynėse prasilošusio mokytojo – tarpusavio santykiai tampa istorijos pagrindu. Personažų būsenos kinta drauge su metų laikais ir jų veikiama stulbinančia Turkijos gamta. Beje, tėvo personažas tiesiog rėžia širdį.

 

 

„Raudonas falas“ („The Red Phallus“, rež. Tashi Gyeltshen)

 Butanas, Nepalas, Vokietija

Atokiame, tarp Himalajų kalnų įsispraudusiame slėnyje gyvena paauglė Sangay. Jos tėvas – garsus kaimelio skulptorius, gaminantis iš medžio raudonus falus. Sangay juos turi pristatyti kaimynams, pagal budizmo tradiciją tikintiems, kad raudoni falai apsaugo nuo piktųjų dvasių. Šis Sangay darbas sukelia bendraamžių patyčias ir neapykantą tėvui. Padėtis ima keistis, kai paauglės tėvas sužino apie jos santykius su vedusiu vyru.

 

Režisierius savo nepaprastai vizualiame filme meistriškai nuima kaukę nuo žmonijos veido, kur slepiasi dekadansas.

 

„Kambarinė“ („Chambermaid“, rež. Lila Aviles)

 Meksika

Eva – jauna kambarinė, dirbanti prabangiame Meksiko viešbutyje. Ji priešinasi ilgų darbo valandų monotonijai, tyliai tyrinėdama paliktus daiktus ir bičiuliaudamasi su kolegėmis, kurios padeda ryžtingai siekti geresnio gyvenimo svajonės. Eva užsirašo į suaugusiųjų edukacijos programą viešbutyje ir keliasi dar anksčiau, bet greitai supranta, kad paaukštinimą nebūtinai lemia kruopštus darbas.

 

Pagrindinės šio filmo veikėjos neįmanoma nepamilti – ji tarsi vaikas stengiasi ištrūkti iš galingo šiuolaikinio pasaulio.

 

„Kūniški prisiminimai“ („Memories of My Body“, rež. Garin Nugroho)

 Indonezija

Tėvas palieka Džiuno Centrinės Javos kaime dar visai vaiką. Berniukas įstoja į šokio mokyklą, kurioje vyrai savo išvaizdą ir judesius transformuoja į moteriškus. Iš šokio ir aplinkinių sklindantis jausmingumas bei seksualumas, susipynęs su agresyvia Indonezijos aplinka, verčia Džiuno keliauti iš kaimo į kaimą. Nors kelionėse vaikinas patiria ir daug meilės, vis dėlto jam tenka vienam susidurti su savo kūno pokyčiais.

 

Šis filmas tiems, kurie kine ieško pažinčių su kitomis kultūromis ir trokšta pabėgti nuo kasdienybės.